Sunday 23 September 2018


ALAT BELAJAR CoRT 1

Tujuan utamanya adalah untuk melihat keberkesanannya dalam membantu meningkatkan kognitif pelajar.Alat CoRT 1 dicipta bertujuan untuk meluaskan persepsi seseorang tentang sesuatu idea dan dapat membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan lebih berkesan.Alat cort merupakan instrumen dalam bentuk garis panduan yang digunakan untuk meningkatkan kualiti pemikiran seseorang untuk membuat keputusan atau menyelesaikan masalah yang dihadapi.
ALAT Cort 1 dicipta oleh Edward De Bono. Beliau dilahirkan di Malta, sebuah negara kepulauan di Laut Mediterranean. Beliau berkelulusan D.Phill, Perubatan dari Universiti Oxford serta PhD dari Universiti Cambridge.


EDWARD DE BONO
(PENGASAS ALAT CoRT)










 







ALAT CoRT 1
            Plus, Minus, Interesting. (PMI)  (Baik, Buruk, Menarik.)
Tujuan Berfikir :
·         Untuk meluaskan pemikiran tentang sesuatu situasi.
·         Dapat mengembangkan idea sekaligus memberi idea untuk sesuatu topic pembelajaran.
Kaedah & Langkah :
P  :  senaraikan semua yang baik.
M  :  senaraikan semua yang buruk.
I  :  senaraikan semua yang menarik.
Apakah keputusan atau penilaian tentang tajuk yang dikaji?
Contoh Tajuk Perbincangan :
1.            Teknologi internet mampu melahirkan pelajar yang kreatif.

Baik: teknologi internet menjimatkan masa pelajar mencari ilmu tambahan mengenai sesuatu subjek.

Buruk: terdedah dengan pengaruh negatif daripada laman sesawang di internet.

Menarik: pelajar dapat meneroka ilmu teknologi ICT dengan sendiri.




2.CAF Consider All Factors (Ambil kira semua faktor)

Tujuan Berfikir :
Meninjau semua aspek situasi dengan lengkap dan menyeluruh. Elakkan terlupa faktor yang penting.
Kaedah & Langkah     :
Senaraikan semua faktor yang berkaitan. Pertimbangkan setiap faktor.



3. C&S Consequence and sequel (Kesan dan akibat dari kesan)
Tujuan Berfikir :
Menjangka apa yang akan berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan.
Meramal kesan dan akibat bagi keputusan tersebut.
Kaedah & Langkah :
– Apakah cadangan berkenaan boleh berjaya?
– Apakah risiko yang mungkin dihadapi?
– Apakah kesan serta merta, jangka panjang dan pendek?
– Adakah cadangan berkenaan baik?

4. AGO (Aims,Goals, Objectives. ) (Tujuan, matlamat, objektif)
Tujuan Berfikir :
Sentiasa menumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai.
Elakkan perkara yang tidak berkenaan.
Kaedah & Langkah :
Apakah AGO rancangan?
Adakah tindakan terkeluar daripada AGO?
Bagaimana pastikan AGO dapat dicapai?

5. FIP (First important prioriti)
Tujuan Berfikir :
Perkara paling penting diutamakan
Mengambil kira perkara-perkara yang penting.
Menentukan prioriti.
Elakkan perkara yang tidak patut diutamakan

6. APC (Alternatives, Possibilities, Choices.)
Tujuan Berfikir :
Memikirkan beberapa perkara dengan serentak.
Menentukan pilihan yang terbaik.
Elakkan pemikiran sehala sahaja.
7. OPV (Other People’s Views)
Tujuan Berfikir
Mengambil kira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan.
Elakkan membuat keputusan yang terlalu memfokuskan diri.
Kaedah & Langkah
Apakah idea diri sendiri akan mempengaruhi orang lain?
Bagaimana orang lain memandang idea anda?
Adakah idea anda bernas dan harus dijadikan tindakan?














ALAT Cort IV


 

















1.    YA,TIDAK PO



Kalau sesuatu perkara itu palsu katakan tidak

Kalau sesuatu perkara itu benar katakan YA




                                           
 PO itu pula bermaksud hipotesis sekiranya sesuatu perkara itu idea atau cadangan.



2.    BATU LONCATAN

Idea yang berani dijadikan sebagai batu loncatan untuk mendapat idea (kreatif) yang baru.
*      Contohnya: latihan latih tubi diberi tanpa henti dan kelas tuisyen malam setiap hari
*      Apabila kedua-dua idea diatas dijalankan diberi setiap hari,pelajar akan mendapat markah tinggi dalam peperiksaan.
*      Perkara ini dilihat mustahil namun sekiranya seseorang itu berani mengambil risiko dia akan mampu menjadikan idea dia atas sebagai batu loncatan untuk berjaya.


3.    INPUT RAWAK (RANDOM INPUT) 

*      Mengaitkan dua perkara yang tidak berkaitan secara rawak untuk mencetus idea-idea baru.
*      Contohnya: bagaimana sebuah kotak boleh menjadi sebuah buku
*      Dengan menggungting kotak tersebut dan serpihan kotak diikat dan dibuat sebagai nota kecil




4.     CABARAN KONSEP             


*      Memilih satu konsep, cabar konsep itu untuk memastikan sama ada hanya satu cara untuk membuat sesuatu. Apakah cara-cara alternatif?
*      Contoh:
Konsep:bas menunggu penumpang
Alternative:bas bergerak apabila semua penumpang cukup.




5.     IDEA DOMINAN
*      Dalam sesuatu situasi, terdapat satu idea dominan (paling mustahak). Elakkan daripada idea-idea ini dan mencari idea-idea baru
*      IDEA DOMINAN:aplikasi Whatsap digunakan di dalam telefon pintar
*      Perubahan idea:Komputer riba juga boleh menggunakan aplikasi Whatsapp.


6.  TAKRIFAN MASALAH
*      Takrifkan masalah dengan tepat
*      Masalah ‘Hidup sebagai seorang pelajar banyak gunakan duit
*      Penyelesaian: pelajar boleh melakukan kerja part time untuk mengurangkan beban kewangan.



7.    SINGKIRKAN KECACATAN
*      Kenal pasti semua kecacatan yang ada lalu singkirkan kecacatan-kecatatan berkenaan.
*      Kecacatan: Masalah guru yang lambat atau tidak masuk mengajar di dalam kelas
*      Penyelesaian: Guru besar membuat mesyuarat dan menasihati guru supaya jangan ponteng waktu mengajar.





8.GABUNGAN IDEA (KOMBINASI)      
*      Gabungkan beberapa perkara menjadi sesuatu yang bernilai tambah
*      Contoh: kamera dan telefon
*      Menjadi telefon pintar





9. KEPERLUAN         
*      Mengenal pasti semua keperluan situasi supaya idea yang dibentuk menepati keperluan-keperluan berkenaan.
*      Keperluan pelajar yang berpindah sekolah: bergaul dengan rakan-rakan baru.
*       menyesuaikan diri dengan keadaan sekolah baru.
*       bertanya guru tentang sukatan pembelajaran yang sudah lepas.









10. PENILAIAN
*      Menilai sama ada idea tersebut boleh dilaksanakan atau tidak, sama ada keperluan yang ada dipenuhi dan apa kelemahannya
*      Untuk mengatasi buta IT, ‘KELAS KOMPUTER’ dijalankan kerana menepati keperluan.
*      Keperluan: zaman berteknologi tinggi, negara semakin maju, melahirkan rakyat yang celik IT.

No comments:

Post a Comment

Alat-Alat Berfikir Dalam Membuat Nota             Dalam membuat nota, alat berfikir mampu membantu pelajar untuk menggunakan minda denga...