ALAT
BELAJAR CoRT 1
Tujuan
utamanya adalah untuk melihat keberkesanannya dalam membantu meningkatkan
kognitif pelajar.Alat CoRT 1 dicipta bertujuan untuk meluaskan persepsi
seseorang tentang sesuatu idea dan dapat membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
dengan lebih berkesan.Alat cort merupakan instrumen dalam bentuk garis panduan
yang digunakan untuk meningkatkan kualiti pemikiran seseorang untuk membuat
keputusan atau menyelesaikan masalah yang dihadapi.
ALAT Cort 1
dicipta oleh Edward De Bono. Beliau dilahirkan di Malta, sebuah negara
kepulauan di Laut Mediterranean. Beliau berkelulusan D.Phill, Perubatan dari
Universiti Oxford serta PhD dari Universiti Cambridge.
EDWARD DE BONO
(PENGASAS ALAT CoRT)
ALAT CoRT 1
Plus,
Minus, Interesting. (PMI) (Baik, Buruk,
Menarik.)
Tujuan
Berfikir :
·
Untuk
meluaskan pemikiran tentang sesuatu situasi.
·
Dapat
mengembangkan idea sekaligus memberi idea untuk sesuatu topic pembelajaran.
Kaedah &
Langkah :
P : senaraikan semua yang baik.
M : senaraikan semua yang buruk.
I : senaraikan
semua yang menarik.
Apakah
keputusan atau penilaian tentang tajuk yang dikaji?
Contoh Tajuk
Perbincangan :
1.
Teknologi
internet mampu melahirkan pelajar yang kreatif.
Baik: teknologi internet menjimatkan masa
pelajar mencari ilmu tambahan mengenai sesuatu subjek.
Buruk: terdedah dengan pengaruh negatif
daripada laman sesawang di internet.
Menarik: pelajar dapat meneroka ilmu teknologi
ICT dengan sendiri.
2.CAF Consider All Factors (Ambil kira
semua faktor)
Tujuan
Berfikir :
Meninjau
semua aspek situasi dengan lengkap dan menyeluruh. Elakkan terlupa faktor yang
penting.
Kaedah &
Langkah :
Senaraikan
semua faktor yang berkaitan. Pertimbangkan setiap faktor.
3. C&S Consequence and
sequel (Kesan dan akibat dari kesan)
Tujuan
Berfikir :
Menjangka apa
yang akan berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan.
Meramal kesan
dan akibat bagi keputusan tersebut.
Kaedah &
Langkah :
– Apakah
cadangan berkenaan boleh berjaya?
– Apakah
risiko yang mungkin dihadapi?
– Apakah
kesan serta merta, jangka panjang dan pendek?
– Adakah
cadangan berkenaan baik?
4. AGO (Aims,Goals,
Objectives. ) (Tujuan, matlamat, objektif)
Tujuan
Berfikir :
Sentiasa
menumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai.
Elakkan
perkara yang tidak berkenaan.
Kaedah &
Langkah :
Apakah AGO rancangan?
Adakah
tindakan terkeluar daripada AGO?
Bagaimana
pastikan AGO dapat dicapai?
5. FIP (First important
prioriti)
Tujuan
Berfikir :
Perkara
paling penting diutamakan
Mengambil
kira perkara-perkara yang penting.
Menentukan
prioriti.
Elakkan
perkara yang tidak patut diutamakan
6. APC (Alternatives,
Possibilities, Choices.)
Tujuan
Berfikir :
Memikirkan
beberapa perkara dengan serentak.
Menentukan
pilihan yang terbaik.
Elakkan
pemikiran sehala sahaja.
7. OPV (Other People’s
Views)
Tujuan
Berfikir
Mengambil
kira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan.
Elakkan
membuat keputusan yang terlalu memfokuskan diri.
Kaedah &
Langkah
Apakah idea
diri sendiri akan mempengaruhi orang lain?
Bagaimana
orang lain memandang idea anda?
Adakah idea
anda bernas dan harus dijadikan tindakan?
ALAT
Cort IV
1.
YA,TIDAK
PO
Kalau sesuatu perkara itu palsu katakan tidak |
Kalau
sesuatu perkara itu benar katakan YA
PO itu pula bermaksud hipotesis sekiranya
sesuatu perkara itu idea atau cadangan.
2.
BATU
LONCATAN
Idea
yang berani dijadikan sebagai batu loncatan untuk mendapat idea (kreatif) yang
baru.
Contohnya:
latihan latih tubi diberi tanpa henti dan kelas tuisyen malam setiap hari
Apabila
kedua-dua idea diatas dijalankan diberi setiap hari,pelajar akan mendapat
markah tinggi dalam peperiksaan.
Perkara
ini dilihat mustahil namun sekiranya seseorang itu berani mengambil risiko dia
akan mampu menjadikan idea dia atas sebagai batu loncatan untuk berjaya.
3.
INPUT
RAWAK (RANDOM INPUT)
Mengaitkan
dua perkara yang tidak berkaitan secara rawak untuk mencetus idea-idea baru.
Contohnya:
bagaimana sebuah kotak boleh menjadi sebuah buku
Dengan
menggungting kotak tersebut dan serpihan kotak diikat dan dibuat sebagai nota
kecil
4.
CABARAN KONSEP
Memilih
satu konsep, cabar konsep itu untuk memastikan sama ada hanya satu cara untuk
membuat sesuatu. Apakah cara-cara alternatif?
Contoh:
Konsep:bas
menunggu penumpang
Alternative:bas
bergerak apabila semua penumpang cukup.
5.
IDEA DOMINAN
Dalam
sesuatu situasi, terdapat satu idea dominan (paling mustahak). Elakkan daripada
idea-idea ini dan mencari idea-idea baru
IDEA
DOMINAN:aplikasi Whatsap digunakan di dalam telefon pintar
Perubahan
idea:Komputer riba juga boleh menggunakan aplikasi Whatsapp.
6.
TAKRIFAN MASALAH
Takrifkan
masalah dengan tepat
Masalah
‘Hidup sebagai seorang pelajar banyak gunakan duit
Penyelesaian:
pelajar boleh melakukan kerja part time untuk mengurangkan beban kewangan.
7.
SINGKIRKAN
KECACATAN
Kenal
pasti semua kecacatan yang ada lalu singkirkan kecacatan-kecatatan berkenaan.
Kecacatan:
Masalah guru yang lambat atau tidak masuk mengajar di dalam kelas
Penyelesaian:
Guru besar membuat mesyuarat dan menasihati guru supaya jangan ponteng waktu
mengajar.
8.GABUNGAN
IDEA (KOMBINASI)
Gabungkan
beberapa perkara menjadi sesuatu yang bernilai tambah
Contoh:
kamera dan telefon
Menjadi
telefon pintar
9. KEPERLUAN
Mengenal
pasti semua keperluan situasi supaya idea yang dibentuk menepati
keperluan-keperluan berkenaan.
Keperluan
pelajar yang berpindah sekolah: bergaul dengan rakan-rakan baru.
menyesuaikan diri dengan keadaan sekolah baru.
bertanya guru tentang sukatan pembelajaran
yang sudah lepas.
10. PENILAIAN
Menilai
sama ada idea tersebut boleh dilaksanakan atau tidak, sama ada keperluan yang
ada dipenuhi dan apa kelemahannya
Untuk
mengatasi buta IT, ‘KELAS KOMPUTER’ dijalankan kerana menepati keperluan.
Keperluan:
zaman berteknologi tinggi, negara semakin maju, melahirkan rakyat yang celik
IT.
No comments:
Post a Comment