Saturday 22 September 2018

Cara-cara membuat nota


            Kemahiran belajar boleh ditakrifkan sebagai keupayaan atau kecekapan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk membolehkannya mengumpul,memproses dan merumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pembelajaran seumur hidup. Kemahiran belajar merujuk kepada gaya pembelajaran yang merangkumi motif dan strategi tertentu yang diamalkan oleh pelajar bagi memperoleh maklumat dan hasil pembelajaran (Abdul Razak Habib,2002). Konsep kemahiran belajar merangkumi banyak kemahiran atau aspek di dalamnya. Salah satu aspek yang ingin dibincangkan ialah mencatat nota.
            Mengambil dan mencatat nota merupakan aktiviti yang sangat penting bagi seorang pelajar tidak kira sama ada peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahupun institut pendidikan tinggi. Nota adalah bahan yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Nota menjadi bahan rujukan apabila mereka terlupa sesuatu maklumat atau fakta. Mencatat nota juga adalah satu seni. Teknik mencatat nota boleh atu perlu dipelajari oleh seseorang ( Jabar Ibrahim,1992). Pelajar tidak mengambil nota dalam setiap perkara yang disampaikan oleh guru ataupun pensyarah, sebaliknya hanya mengambil isi-isi penting yang membantu sahaja. Kemahiran mengambil dan membuat nota ini juga penting untuk menjimatkan masa dan tenaga seseorang pelajar.
            Cara-cara membuat nota dalam kemahiran mengambil dan membuat nota ini terbahagi kepada empat iaitu annotation, outline notes, column notes dan nota rumusan. Pertama, annotation. Annotation membawa maksud nota tambahan atau penjelasan. Annotation ialah mencatat nota untuk memberi penjelasan dalam bentuk yang ringkas mengenai sesuatu kerja. Penjelasan yang dicatatkan hendaklah mengandungi maklumat bibliografi lengkap, skop dan tujuan kerja, cadangan pembaca dan tahap kesukaran, hubungan dengan tugasan yang akan dilaksanakan, satu komen ringkas dan penjelasan hanya sepanjang seratus ke dua ratus patah perkataan serta mengandungi bahagian-bahagian yang penting. Annotation boleh dibuat melalui menggaris fakta yang terdapat dalam teks atau bahan bacaan. Kedua, menandakan isi penting yang dikatakan berkaitan dengan tajuk utama. Ketiga, menngunakan tanda soal atau highlight bagi mana-mana bahagian yang tidak difahami kemudian cari maklumat lebih lanjut tentang perkara tersebut. Seterusnya, menggunakan tanda rait atau pangkah. Dalam membuat annotation, kita digalakkan menggunakan pen berwarna-warni atau pelekat supaya kelihatan lebih menarik dan tidak membosankan.
            Selain itu, outline notes. Outline notes hanya menggunakan frasa dan kata kunci sahaja iaitu hanya satu atau dua patah perkataan sahaja. Cara ini boleh dilakukan dengan menggunakan tajuk besar dan kecil serta identation. Tajuk besar yang diletakkan paling atas mestilah berkaitan dengan tajuk kecil di bawahnya. Outline notes ini amat sesuai digunakan untuk mencari maklumat atau isi semasa membuat karangan atau esei. Hasil tulisan yang ditulis juga menjadi lebih tersusun dan teratur apabila kita membuat kerangka idea dengan baik hanya menggunakan outline notes.
            Di samping itu, cara membuat nota yang lain adalah menggunakan column notes. Column notes ataupun nota lajur adalah cara mengambil nota menggunakan format berbentuk lajur. Nota ini sesuai diaplikasikan dalam subjek matematik atau sains. Column notes ini juga memudahkan untuk membandingbeza, pengkelasan dan lain-lain. Nota menggunakan format berbentuk lajur ini lebih teratur dan mudah difahami kerana segala maklumat yang ingin disampaikan jelas kelihatan tersusun di dalam jadual. Sebagai contoh, untuk membuat nota tentang jenis tumbuhan berbunga dan tumbuhan tidak berbunga. Pelajar boleh membuat dua ruangan lajur iaitu lajur tumbuhan berbunga dan lajur tumbuhan tidak berbunga. Kemudian senaraikan semua tumbuhan tersebut dan klasifikan mengikut cirinya di dalam ruangan lajur tersebut.
            Akhirnya, nota rumusan. Nota juga boleh dicatat dalam bentuk rumusan yang mengandungi semua maklumat yang telah diringkaskan dan ditulis dalam bentuk perenggan. Nota rumusan juga boleh ditulis dalam bentuk lajur, peta minda dan lain-lain bagi mengelakkan rasa bosan ketika membaca nota yang hanya dalam bentuk perenggan. Nota rumusan kebiasaannya lebih berfokus kepada isi penting tanpa huraian dan contoh. Huraian dan contoh tidak perlu dicatat kerana majoriti pelajar boleh menghuraikan dan memberi contoh apabila mengetahui isi pentingnya. Selain itu, nota rumusan boleh diringkaskan dengan ayat sendiri untuk lebih mudah difahami yang menggunakan bahasa yang tidak terlalu tinggi arasnya dan bersesuaian dengan tahap pembelajaran seseorang.
            Kesimpulannya, nota yang sistematik, tersusun dan dalam bentuk yang menarik dapat meningkatkan daya ingatan pelajar dan keberkesannya dalam proses pembelajaran. Kemahiran ini boleh dipelajari dan diperbaiki dengan usaha, latihan dan minat para pelajar. Setiap pelajar mempunyai cara yang berbeza dalam membuat nota. Oleh itu, kenali diri sendiri dan buatlah nota yang sesuai dengan personaliti kita. Intihannya, seorang pelajar seharusnya mencari dan berusaha untuk mempraktikan teknik-teknik dan selok belok untuk menyediakan nota yang bermutu.





NOTA





MENGAPA PERLU MEMBUAT NOTA ?






























ANNOTATION



 Catatan nota untuk memberi penjelasan dalam bentuk penerangan ringkas mengenai sesuatu kerja.


·        





Penjelasan yang dicatatkan hendaklah mengandungi :-
*      Maklumat bibliografi lengkap
*      Skop dan tujuan kerja berkenaan
*      Cadangan pembaca dan tahap kesukaran
*      Hubungan dengan tugasan yang akan anda laksanakan
*      Satu komen ringkas
*      Penjelasan sepanjang 100-200 patah perkataan
*      Bahagian yang penting








OUTLINE NOTES
·         Perlu menggunakan frasa dan kata kunci sahaja.
·         Boleh dilakukan dengan menggunakan tajuk besar dan tajuk kecil serta indentation.






COLUMN NOTES
·      Cara mengambil nota menggunakan format berbentuk lajur.



    



NOTA RUMUSAN
·      Nota juga boleh dicatat dalam bentuk rumusan.
·      Mengandungi semua maklumat yang telah diringkaskan dan ditulis dalam peranggan.
·      Lebih berfokus kepada isi penting.
·      Boleh diringkaskan dengan ayat sendiri.
·      Boleh dirumus dalam bentuk perenggan.










2 comments:

  1. assalamualaikum akak,akak buat blog ni guna apps apa

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Mohon saya share artikel ini kepada anak murid saya ye.

    Terima kasih.

    ReplyDelete

Alat-Alat Berfikir Dalam Membuat Nota             Dalam membuat nota, alat berfikir mampu membantu pelajar untuk menggunakan minda denga...